Audyt krajobrazowy województwa opolskiego uchwalony!

Na ostatniej sesji Sejmiku Województwa Opolskiego, 25 marca 2025 roku radni uchwalili Audyt krajobrazowy województwa opolskiego.
To nowe narzędzie polityki przestrzennej, które pozwoli na prowadzenie świadomej polityki krajobrazowej w regionie. Audyt wskazał tzw. krajobrazy priorytetowe, zawiera też rekomendacje dotyczące ich ochrony, kształtowania i rewitalizacji.

Uchwalona w 2015 r. Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu i wprowadzony na jej mocy obowiązek sporządzenia przez wszystkie województwa audytu krajobrazowego, oprócz nałożenia na samorząd województwa  odpowiedzialności za wyłonienie najcenniejszych krajobrazów, pozwoliła równocześnie na integrację ochrony i kształtowanie krajobrazu z prawną ochroną przyrody, dóbr kultury i planowaniem przestrzennym oraz kształtowanie prawa lokalnego na poziomie gminnym (poprzez rekomendacje i wnioski). W ten sposób krajobraz, jego zasób i jakość uzyskał rangę regionalną, a jego ochrona i kształtowanie staje się częścią zarządzania rozwojem regionu.

Audyt krajobrazowy jest narzędziem polityki przestrzennej, ukierunkowanym na ochronę, gospodarowanie i planowanie przestrzeni w aspekcie krajobrazowym. Wieloetapowość i długotrwałość opracowania (ponad 5 lat, początek w drugiej połowie 2019 r.), obejmująca identyfikuję, charakterystykę i ocenę wszystkie krajobrazy województwa, doprowadziła do wskazania grupy krajobrazów o najwyższych wartościach dla społeczności – tzw. krajobrazów  priorytetowych.

Krajobrazy priorytetowe i ich wskazanie dokonane zostało na podstawie ścisłych, precyzyjnych i mierzalnych kryteriów, zgodnie z jednolitą dla całego kraju metodyką określoną w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2019 r. w sprawie sporządzania audytów krajobrazowych. Wieloetapowa metoda w sposób obiektywny i oparty na dowodach, eliminując możliwość swobodnej, subiektywnej i uznaniowej kwalifikacji, wskazała na obszarze województwa 69 krajobrazów, o szczególnej cenności i ważności dla społeczności lokalnej i regionalnej.

Aspektem użytkowym audytu, oprócz wskazania krajobrazów priorytetowych jest zestaw rekomendacji, wskazań, propozycji i zaleceń w zakresie ochrony, kształtowania i rekultywacji/rewitalizacji krajobrazów priorytetowych i chronionych, które winny być uwzględnione w treści dokumentów planistycznych na poziomie regionalnym i lokalnym, zobowiązując samorządy do znacznie większego niż dotąd respektowania w swoich rozstrzygnięciach planistycznych potrzeb ochrony krajobrazu.

Rekomendacje te pozwolą na prowadzenie świadomej polityki krajobrazowej w województwie, umożliwiając weryfikację rzeczywistej wartości dotychczasowych obszarów cennych krajobrazowo (parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, parki kulturowe i zespoły przyrodniczo-krajobrazowe) oraz ewentualną, opartą na dowodach korektę ich granic.

Audyt wskazuje tzw. lokalne formy architektoniczne zabudowy (tzw. LFA) – obiekty wyjątkowe  w krajobrazie priorytetowym, wyróżniające się spośród innej, powszechnie otaczającej zabudowy swoistą autentycznością i odrębnością, wynikającą z uwarunkowań historycznych, kulturowych lub materiałowych – dowody przeszłości, ale również wzorce do naśladowania.

Audyt krajobrazowy jest dokumentem uchwalanym przez sejmik województwa, stanowiąc podstawę do podejmowania działań w zakresie ochrony i kształtowania krajobrazu w województwie. Nie jest on aktem prawa miejscowego, ale ma wpływ na inne dokumenty i działania podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Jego rekomendacje i wnioski mają charakter wytycznych/wskazań do konstruowania ustaleń aktów planowania przestrzennego gmin i samorządu województwa.