Także w Polsce zapanowała moda na tzw. parki linearne. Pd tą nazwą kryją się projekty adaptacji różnego rodzaju tras na przestrzeń wypełnioną roślinami i miejscami rekreacji, które stały się nową kategorią w miejskiej, zielonej architekturze. Parki linearne bazują na rewitalizacji i reorganizacji istniejącej przestrzeni, zwłaszcza ciągów komunikacyjnych.
Pionierski jest projekt Zielonej Sieci Rowerowo-Pieszej Wrocławia. Tutaj nie była to inicjatywa miasta, ale społeczników, a właściwie jednej społeczniczki Agnieszki Duszy, która od lat w ramach budżetu obywatelskiego zgłasza do realizacji kolejne odcinki obwodnicy rowerowo-pieszej stanowiące trzon zielonej sieci, a mieszkańcy dają jej na to swoje poparcie.
„Zaczęło się od tego, że z Wojszyc jeździłam na rowerze do pracy na Biskupin i opracowałam sobie malowniczą biegnącą wśród zieleni trasę, która omijała większe ulice. Później stwierdziłam, że podobną drogę można poprowadzić na północny-zachód na Popowice. Tak powstał zarys obwodnicy, która od południa okala miasto” mówi Agnieszka Dusza. W wielu miejscach ścieżka była jednak trudno przejezdna. Przede wszystkim nieutwardzona droga po deszczach zamieniała się w błoto. Stąd pomysł, aby poszczególne odcinki trasy zgłaszać do WBO i pozyskać środki na poprawę jej jakości.
Cały artykuł dostępny pod linkiem.