Problem szerokiego zaangażowania interesariuszy w procesy rewitalizacyjne jest dość powszechnym zjawiskiem w naszych gminach. Dlatego zachęcamy do zapoznania się z raportem przygotowanym przez Filipa Konopczyńskiego i Mikołaja Lewickiego „MECHANIZMY WZMACNIANIA KOMPETENCJI DOROSŁYCH DO PARTYCYPACJI W ŻYCIU PUBLICZNYM NA POZIOMIE LOKALNYM”, który pod egidą Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej prezentuje europejskie doświadczenia w tym zakresie.
Celem tego raportu – przeglądu inicjatyw związanych z kształtowaniem kompetencji obywatelskich potrzebnych do udziału w życiu lokalnym – jest wskazanie na ich różnorodność i zróżnicowanie przy jednoczesnym dostrzeżeniu schematów i uwarunkowań, w ramach których funkcjonują. Przedstawione przykłady działań podejmowanych w Unii Europejskiej dotyczą szeroko rozumianej edukacji, w obrębie której zawiera się: budowa świadomości, wiedzy, kompetencji, umiejętności lub postaw obywatelskich. Bazą do analiz jest tu uporządkowany materiał badawczy obejmujący inicjatywy mające zwiększyć partycypację obywatelską osób dorosłych. Obejmował on inicjatywy zorientowane na wzmacnianie umiejętności, kompetencji bądź postaw obywateli lub zwiększanie poziomu bezpośredniego zaangażowania obywatelskiego na poziomie lokalnym w krajach europejskich.
Opracowanie powstało w ramach Projektu „Modelowe rozwiązania wzmacniające udział obywateli w decydowaniu o sprawach lokalnych”. Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.